Begin mei 2025 bestudeerde ik het boek Revolusi (naar aan leiding van de gelijknamige tentoonstelling in het Rijksmuseum in 2022).
“De tentoonstelling gaat over de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd. Sommige objecten die getoond worden, werden in beslag genomen door Nederlandse militaire inlichtingendiensten (Netherlands Forces Intelligence Service) en verscheept naar het Nationaal Archief.”
Een beetje onverwachts komen ook drie Malinostudenten ter sprake: Kwee Thian Yoe en de Djaya-broers. Daarmee is het een van de weinige boeken met aandacht voor Malinostudenten.

Op de website van de tentoonstelling zijn ook enkele video-portretten opgenomen, waaronder die van Kwee Tjoe Houw, zoon van Letty en Kwee Thian Yoe.
In het boek Revolusi worden, ter illustratie, een tiental personen uitgelicht. Naast Sukarno ook Letty Kwee. Zij was de echtgenoot van Kwee Thian Yoe die in 1946 als Malinostudent naar Nederland kwam. In het boek wordt zijn beurs en overtocht beschreven:
“Wat 1946 bracht voor de familie Kwee was het vertrek uit Indonesië, het land waar ze waren geboren en getogen. Vader greep met beide handen een Nederlandse beurs aan om in Amsterdam een opleiding tot wiskundeleraar te kunnen volgen en vertrok halverwege het jaar aan boord van een vrachtschip.”
In het boek worden ook de Djaya-broers genoemd.
“Toen Otto en Agus Djaya in Tanjung Priok in juni 1947 aan boord van de ss Nieuw Holland inscheepten voor de drie weken durende overtocht naar Nederland, stonden de broers, hoewel inmiddels de dertig gepasseerd, ingeschreven als zogenaamde Malino-studenten. In 1947 verbleven behalve de Djaya’s nog 158 Indonesische studenten in Nederland in het kader van een beurs, vernoemd naar de conferentie (1946) in Malino op Sulawesi, waar deze beurs was ingesteld. Maar Otto en Agus Djaya beschouwden zichzelf niet als studenten, zo blijkt onder meer uit de inschrijfkaart van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten, waar Agus geacht werd de schilderklas te volgen. In de rubriek ‘bijzonderheden’ staat vermeld: ‘weinig verschenen’. Dat was niet zo vreemd, want de Javaanse broers hadden wel wat beters te doen. Vanaf het moment van aankomst waren voor de twee kunstenaars ‘alle deuren in Holland’ open gegaan, zoals een gedelegeerde voor studentenaangelegenheden van het ministerie had geconstateerd. Een van die deuren was van het Stedelijk Museum in Amsterdam.”
https://www.rijksmuseum.nl/nl/stories/tentoonstellingen/revolusi
Stevens, H. et.al. (2022). Revolusi! Indonesie onafhankelijk. Rijksmuseum en Atlas Contact.
Geef een reactie